Sidevisninger i alt

torsdag den 11. februar 2016

Flammkuchen - den perfekte appetizer

Har du hørt om Flammkuchen? Jeg stødte på det et par gange i træk, og måtte da lige prøve:-) Det er en pizza-agtig helt tynd og sprød bund, og derpå creme fraiche, bacon og rødløg groft sagt. De blev virkeligt lækre og er en helt perfekt godbid i stedet for en forret - blot serveret når gæsterne kommer samme med et glas vin eller koldt øl.

Supersprød, salt og cremet på samme tid ...
Dej
1 !/4 dl vand
7-8 gram gær
2 spsk olie
200 gram øko hvedemel
1 tsk salt

Opløs gæren i vandet og kom resten af ingredienser i og ælt 10 min. Lad hvile 30 min tildækket. Del dejen i to lige store stykker og rul helt tyndt ud på meldrysset bord. Tril evt kanten lidt ind, så fyldet ikke glider af.

Fyld
150 gram øko creme fraiche 18%
Lidt revet muskatnød, salt, peber
1 tsk tang granulat - helt valgfrit:-)
1 bakke bacon
1 stort rødløg
purløg eller forårsløg

Bland creme fraiche med muskatnød, salt og peber og tang, hvis du synes. På grund af tangs vidunder virkninger, sniger jeg tang ind i min mad alle steder jeg kan komme til det - sådan her kan man slet ikke smage det. Spred et tyndt lag creme fraiche på begge bunde. Kom bacon i små stykker og rødløg i halve og skåret helt tyndt på også. Varm ovnen på 250 grader med en bageplade inde i eller gerne en pizzasten. Bag Flammkuchen ca 15 minutter til de er helt sprøde og gyldne i kanten.


Servér helt brandvarme i passende stykker - man kan sagtes stå op og nyde dem og bare lige få en serviet i den ene hånd:-) Velbekomme! Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Nøj, hvem der bare boede på Samsø, nabo til dig...jeg ville da komme rendende i tide og utide.
    MEGA gode opskrifter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thi hi, sikke en dejlig hilsen, som fik mig til at grine:-) Du skal da være så velkommen :-) Tak for sød hilsen
      kh Marianne

      Slet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...