Sidevisninger i alt

torsdag den 4. februar 2016

Grovbrød med perlerug

Perlerug er fiberrige "fuldkorn", som giver masser af godt bid og god næring i dine hverdagsbrød. Kog evt en stor portion og frys dem ned, så du hele tiden kan tage lidt op og komme i dit sunde bagværk.

Som regel bager jeg boller, fordi det er nemt med "portionsanretning", når man bor alene, men engang i mellem er det dejligt med et helt brød. Brødet er fyldt med grove korntyper, og smager virkelig godt at korn. Det er et tæt og tungt brød, der egner sig rigtig godt til morgenmad eller frokost og selvfølgelig som madbrød. Også super til at riste :-)


Et stort brød - mange skiver :-)

100 gram perlerug
10 gram øko gær
5 dl koldt vand
10 gram havsalt
150 gram øko rugmel
100 rugflager
400 gram øko hvedemel
Pynt: flere rugflager
½ spsk tanggranulat - valgfrit

Kog perlerugen i en sigte og skyl den godt. Kog den herefter i rigeligt letsaltet vand i 25 min. Hæld vandet fra og afkøl kornene. Udrør gæren i vandet, og tilsæt rugmel, rugflager og salt og evt tanggranulat. Rør det i 5 min på din køkkenmaskine. Tilsæt herefter hvedemelet lidt ad gangen og rør yderligere 5 min. Dejen skal være fugtig og en anelse klistret. Smør en skål med olie og hæld dejen heri, tildæk med film og lad hæve i køleskab 10-12 timer, dvs typisk natten over. Tag dejen ud på bagepapir og form et aflangt brød. Lad hæve ved stuetemperatur ca 1½-2 timer. Pensl med vand og drys med rugflager. Pensl gerne igen med vand, sådan at rugflagerne hænger godt på.

Bages ved 225 grader forvarmet ovn i ca 40 minutter - og stil gerne en brandepande i bunden af ovnen og hæld 2 dl kogende vand ind, når du starter med at bage, dette giver en mere sprød skorpe.
Stilles på bagerist og afkøles mindst 15 min inden du skærer af det.


Stort fristende brød - bageren kan ikke gøre det bedre:-)


Uhm, nybagt og med økologisk smør! Så blir det ikke meget bedre. Og der er masser af mæthed i sådan et type brød:-) Velbekomme Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. I LOVE IT,
    tænderne løber i vand. Hjemmebagt nybagt brød med tandsmør. Intet er bedre, evt. med et krus god te, skulle der gemme sig et glas med hjemmelavet syltetøj - ja så snupper jeg også gerne det.
    Den anden dag anmeldte du en kogebog - der blev nævnt fyldt eller farseret ribbensteg - en ret jeg totalt havde glemt. Det er lidt synd den ret er gået i glemmebogen, så den kommer snart på bordet her på matriklen.
    Sender dig varme tanker her på en skøn fredag - knus
    Charlotte

    SvarSlet
  2. Hovsa - glemte at spørge dig om den orange franskbrødskniv. Er den ok? Har du andre plastknive? Har flere gange tænkt på at erhverve mig nogle, men har undladt, da jeg var i tvivl om kvaliteten.
    Et knivskarpt svar ønskes:-)
    Charlotte

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...