Sidevisninger i alt

torsdag den 18. februar 2016

Rugstykker i balance:-)

(sponseret indlæg)

Ahh, dejlig vinterferiestemning på øen og vejret har stået på smukt alle dage. I dag næsten lunt, når man finder en plet med sol og skygge - det er helt fantastisk.

Weekenden byder på gensynsglæde med mine tre meditationsveninder, så her bages til fryseren, så vi har nemt morgenbrød:-)

De dejlige økologiske produkter fra Grøn Balance er allerede kommet i brug, og de her rugstykker kommer til at indgå i det faste fryser-sortimen - supernemme at forberede, dejligt grove og særdeles fryseegnede.


Let og luftig krumme og sprødt ydre - perfekte til morgenbrød, madbrød, madpakken til ungerne...


9 store rugstykker
10 gram øko gær
2 dl koldt vand
2 dl øko A38
2 spsk sirup
1½ tsk havsalt
evt 1 tsk granuleret tang - valgfrit, men det er så sundt for dig
1 tsk bagepulver
200 gram Grøn Balance rugmel
250 gram Grøn Balance hvedemel
Lidt rugflager eller andet drys

Opløs gæren i vandet og tilsæt A38 og sirup. Bland de to slags mel med salt, bagepulver og evt tang. Tilsæt melblandingen lidt ad gangen og rør ca. 10 min på maskine. Dejen er lind og lidt klistret. Lad hæve i skålen ca 2 timer eller til dobbelt størrelse. Drys lidt hvedemel på bordet og tryk forsigtigt dejen ud i en aflang rektangel og drys igen lidt mel hen over dejen. Skær med en skarp kniv skrå stykker og sæt stykkerne på bagepapir. Pensl med vand og drys med rugflager. Lad hæve yderligere 30-40 min. Sæt i forvarmet ovn på 220 grader og bag ca 15 minutter eller til de er gyldne og sprøde. Hvis du vil fryse dem ned med det samme, kan du bage dem lidt i underkanten og så varme dem i ovnen, når de skal bruges - så blir de som nybagte.


Så er de hævet og klar til ovnen ....


Tæt krumme, men bestemt let og luftig. Og selvfølgelig kan du tilsætte lidt kerner eller frø til dejen, hvis du vil have mere bid i rugstykkerne.


Haps - fint hverdagsbrød og helt økologisk Print denne artikel

2 kommentarer:

  1. Ejh hvor lækkert. Jeg har også modtaget den skønne pakke fra Grøn Balance, og jeg får ferie i morgen, så den skal i den grad stå på brødbagning. Jeg glæder mig :)
    Jeg har planer om et lækkert og langsomt brød i støbejernsgryden, selvom disse rugstykker lokker en hel del ;)

    SvarSlet
  2. Hvor dejligt at se dig her:-) ja, det er lækre sager - jeg er spændt på dit grydebrød, det kunne vist nemt friste også - tak for hilsen. Kh Marianne

    SvarSlet

Tak fordi du havde lyst til at give dit bidrag - glæder mig til at læse det:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...